8bf93943.jpg
香川県の坂出に、三味線島


の民話があるそうです。



パラダイス三味線島♪ なんて思いましたが

調べてみると結構悲しいお話。

There is folktale of shamisen island.

When I hear shamisen island, I think"It's paradise!"

But I check on the internet, it's a sad story.



http://www.city.sakaide.lg.jp/kankou/minwa/syamisen.html





 遠い昔、沙弥島と瀬居島は一つの島でした。
その形が三味線に似ていたので、三味線島と言われました。この島には、吉田屋と大津屋という二軒の酒屋がありました。
吉田屋の主人は働き者で、美しい気だてのやさしいお菊という娘がおりました。
 ある日、吉田屋の繁盛を憎んだ大津屋は、吉田屋の主人を船から突き落としました。そして、吉田屋の店を大津屋の手に入れてしまいました。
お菊は、悲しみのあまり、海へ身を投げてしまいました。
 その日より、大津屋には、様々な不幸が起こりました。
ある晩、大津波が島を襲い、三味線の軸にあたる部分の細かった陸地が波で削られて、島が二つに分かれてしまいました。
 それ以来、島の名を三味島・線島と呼ぶようになりました。
やがて、三味島を『沙弥島』、線島を『瀬居島』と呼ぶようになったということです。


Long long time ago, shami island and sei island are the one island.

The shape of the island is like shamisen,so it's called shamisen island.

There were two alcohol shop on this island, Yoshida-ya and Ohtsu-ya.

The master of Yoshidaya was a hard worker, and he had a beautiful nice daughter.

Some day, the master of Ohtuya pushed the one of Yoshidaya with jealous of
prosperity of Yoshidaya and he got the ohtsu-ya.


The daughter okiku, comitted a suiside with sadness by throwing herself

into the sea.

From that day, ootuya had many tragic accidents.

one night, great tsunami hit the island, and

the land of neck of shamisen sunk into the sea,

the island divided into two islands.


The two island were called "shami island""sen island,"

and change intto "shami island" and "sei island" after a while.




織姫と彦星みたいですね。。(写真は現在の沙弥島)